möte med en antisemit

februari 17, 2009

det kom sig att jag efter ett kortare samtal med emma bestämde mig för att till amnestyboden beställa forum för levande historias informativa bok om detta må ni berätta… bakgrunden är misstanke från min sida om en där närvarandepersisk aversion mot allt från judar, israel och förintelsen till sionistiska avocados. vi tänkte att lite information skulle kunna öppna för en dialog.

så idag hämtade vi ut ett paket med tolv exemplar av om detta må ni berätta… på persiska, arabiska, engelska samt svenska och gick till amnestyboden för att förbereda en sorts monter. väl där mötte vi en ‘stammis’ som fick ett exemplar på persiska (hon är från israels självutnämnda nemesis iran). hennes första reaktion och respons var ett gällt ”hitler… bra!”

jag som är av en uttalad proisraelisk natur höll på att implodera. hörde jag rätt?

diskussionen går vidare men det är svårt, ty hennes grasp of swedish är inte den bästa men jag hade hoppats från en större förståelse från en erkänt bildad kvinna (f.d. lärare) som flytt från en förtryckande regim. det fick mig att fundera på hur utbredd antisemitism är i dagens sverige och hur den påverkas av invandring från mellanöstern. forum för levande historia har ett viktigt uppdrag, vad man än tycker om dagens israeliska inrikes- och utrikespolitik.

nedan en bild på prins gustav adolf som ger bidrag till winterhilfswerk, som är nazisternas insamlingar till de behövande. en del av insamlade medel gick även till krigsinsatsen. tillhörigheter som togs ifrån människor i koncentrations och förintelseläger gick också vidare till tyska folket genom winterhilfswerk. bilden är tagen i berlin januari 1939.

nazi

Kommentera

