när fiktion möter realitet

mars 31, 2009

min mor är under the influence, om man kan uttrycka det så och jag och hela min familj är maktlös, för i dagens vårdsverige krävs det extraordinära omständigheter för att omhänderta någon. det kallas lvm (lagen om vård av missbrukare). lvm kan bli aktuellt om personen ifråga uppfyller något av dessa tre kriterier:

  1. Utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara.
  2. Löper uppenbar risk att förstöra sitt liv.
  3. Kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller andra.

det finns en gråzon här och den skapas av a woman under the influence. hon faller på sitt eget grepp, passivitet i samklang med högmod, dör långt innan mållinjen och ensam. kommer jag klandra mig i 57 år, tro att jag kunnat göra mer? kan man hjälpa någon som inte vill bli hjälpt?

a_woman_under_the_influence_criterion_dvd_john_cassavetes

så jag står här och kollar på, det känns som att hela världen gör likadant.

Kommentera

