det hårda fallet

april 2, 2009

jag och emma sitter i skrivande stund på härnösands sambiblioteks café samba. för en dryg halvtimma sedan åt vi lunch. det gjorde också en mycket smal, vacker tjej i knappa 18-årsåldern. hon står i den svällande kön, redo att betala, när jag ser henne vackla, hon ser trött ut, ser närmast i syne och stödjer sig mot disken där man betalar för sin lunch.

jag säger torrt till emma att ”hon orkar inte stå på benen, hon måste hålla i sig själv” med klar referens till ätstörning/självsvält.

trettio sekunder senare faller hon baklänges, ramlar hårt i golvet och alla tystnar, vänder sig om och GÖR INGENTING. inte heller jag gör något konkret utan konstaterar krasst effekten av hennes svältperiod.

169550_dsc_0113-1

hennes mamma (gissar jag) hjälper henne sätta sig på en stol där hon ges ett glas vatten.

så går vi alla vidare, och hon mot sin död.

bilden tagen från lookbook.

4 Responses to “det hårda fallet”

  1. Emma Nordin Larsson Says:

    jag sa det då och jag säger det nu.
    tragiskt.

  2. Hanna P Says:

    oj vad läskigt, särskilt att ingen mer hjälpte till.

  3. Emma Nordin Larsson Says:

    det läskiga är att jag mest blev arg när hon föll. efter alla år av sjukdom så lyser andras tillstånd igenom deras fasader (vet inte vad du själv känner eller upplever Hanna). Min största tanke var att mamman får hjälpa henne upp, alla i hela kafét ställde sig upp och glodde – ögonen som tittar är nog värst. En kille försökte hjälpa till men mamma stötte undan honom, som att hon skämdes fruktansvärt. Jag kan verkligen bli arg när jag ser ångesten lysa igenom andras ögon.

  4. S Says:

    Det är sorgligt! och modern känner sig nog enormt maktlös och olycklig över sin dotters situation.. vilket säkert även dottern själv känner!


Kommentera

